Friday, October 23, 2009

Berita suspen + gembira

Hari ni kerani saya menerima satu surat. Odie tak cakap apa-apa pun, terus buka surat yang dialamatkan kepada GB tu tanpa beritau saya. Saya cuma terdengar dia cakap, "Suspen". Rupa-rupanya surat dari Pejabat Audit. Alhamdulillah, tahun ni kami dapat Laporan Audit 2008 : Sijil Tanpa Teguran (Memuaskan). Dah dua tahun dapat sijil berteguran, lega banyak rasanya. Saya kena belanja ramai orang nampaknya sebab saya dah niat begitu. Tak pe, janji lepas beban berat yang ditanggung selama ini.
Menjelang petang saya dapat tau ada 2 sekolah yang sebelum ini Tanpa Teguran tahun ni dapat Berteguran. Begitulah pusingan roda kehidupan, sekejap di atas sekejap di bawah. Sepatutnya kita kena buang sikap dan tanggapan bahawa sekolah yang dapat audit bersyarat tu rendah kastanya. Jangan dihukum keseluruhan pengurusan sekolah hanya semata-mata dapat audit berteguran. Walhal kesalahan berteguran tu pun kecil berbanding menyeleweng wang; hanya kesilapan teknik dan amalan bertahun-tahun yang sebelum ni tak pernah pun ditegur oleh mana-mana pihak pun. Mana boleh samakan prestasi kewangan dengan pencapaian akademik, sahsiah dan pentadbiran yang lain. Ibarat menyamakan buah epal dengan buah anggur. Kan lain-lain ciri dua-dua tu. Harap boss-boss kat atas tu faham tentang konsep ini.
Sekolah saya dapat 'Memuaskan' tupun sebenarnya saya tak berapa puashati sebab 2 penemuan audit tupun terlalu kecil. Memang strict betullah semakan audit sejak 4, 5 tahun ni berbanding sebelumnya. Sekali lagi syukur..... memang layaklah kerani saya dapat APC baru-baru ini. Ini pun berkat kerjasama seluruh warga SKKW juga. Keep it up!

2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...