Wednesday, February 2, 2011

Fisioterapi

Sebagaimana appointment, hari ni Ayu dan Alang sekali lagi menemani saya ke Hospital Putrajaya untuk mendapatkan rawatan fisioterapi. Sebenarnya doktor hari itu telah menasihatkan saya supaya menggunakan tongkat sebelah dan 'jalan separuh'. Tapi saya tak jelas dengan istilah 'jalan separuh' tu. Sejak seminggu ni, saya sengaja tak pakai tongkat sebab saya ingatkan sama je jalan perlahan-lahan dengan jalan bertongkat sebelah. Jadi, pagi ni saya pun pi hospital berjalan terhencut-hencut tanpa tongkat. Rupa-rupanya silap! Pakar jurupulih dan nurse-nurse menegur keadaan saya yang tidak menggunakan tongkat tu. Ok ok, lepas ni saya akan pakai tongkat. Sorry!
   Mula-mula saya diminta membasuh kaki sebelum saya menjalani rawatan lilin selama 20 minit. Kemudian saya dibawa ke bilik gym di mana terdapat hampir 10 orang pesakit sedang menjalani rawatan. Hasil tunjuk ajar pakar fisioterapi di situ, tahulah saya cara-cara yang betul menggunakan tongkat, melangkah, angkat tongkat, naik tangga dan latihan-latihan kekuatan otot serta pergerakan darah. Berbaloi sesi 2 jam yang sungguh santai itu.
   Tips paling utama - tongkat patut dipegang sebelah yang bertentangan. Contohnya saya : sakit kaki kiri, pegang tongkat kaki kanan. Barulah bila nak melangkah, kaki yang patah akan disokong oleh tongkat. Itu maksudnya 'jalan separuh' - separuh kaki separuh tangan.
   Tips kedua yang nak saya share - tongkat sekerat macam yang saya guna ini lebih baik daripada tongkat panjang yang sampai ke ketiak tu. Mudah terutama bila nak naik turun tangga. Awal dulu, saya tertanya-tanya juga apa bezanya 2 jenis tongkat tu. Sekarang baru saya tau. Siap 2, 3 orang pesakit yang dah beli tongkat panjang tu nak beli tongkat sekerat tangan.
   Balik rumah, saya kena kerap buat exercise hujung jari dan tapak kaki serta rendam kaki dengan air suam. Selain untuk menguatkan otot juga untuk mengurangkan bengkak dan memudahkan perjalanan darah di tapak kaki. Insya Allah pada 22 Februari 2011 nanti, saya akan sekali lagi pergi hospital bagi menjalani rawatan fisio serta membuat rawatan susulan tulang patah saya ini. Semoga akan pulih sepenuhnya dan dapatlah saya bekerja semula.
Bergaya sakan tanpa tongkat
Depan Unit Fisioterapi
Kaunter Unit Fisio
Sebahagian pesakit
Ayu dan Alang puas menunggu
Jurulatih membantu penuh sabar
2 alat yang diberikan untuk exercise

3 comments:

  1. InsyaAllah, dengan semangat gigih yang ada pada Aida, akan seperti sediakala. Jangan tak ikut nasihat doktor!

    ReplyDelete
  2. Salam kak Nora. Insya Allah saya dah semakin pulih berkat doa semua.

    ReplyDelete
  3. Sy br patah kaki june 2014..perlukan kongsi pengalaman dr mereka yg pernah patah kaki..huhuhuhu

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...