Tuesday, January 3, 2012

Hari Orientasi Tahun 1

Pagi tadi berlangsung program Hari Orientasi Tahun 1 dan Pendaftaran Prasekolah. Ibu bapa murid Tahun 1 datang bersama anak-anak mereka yang lengkap berpakaian seragam sekolah. Majlis diadakan di Dewan Terbuka. Manakala ibu bapa murid-murid prasekolah pula mendengar taklimat daripada GPK 1 dan guru-guru prasekolah di Dewan Tahun 6. Hari ini juga diagihkan buku-buku teks SPBT untuk murid-murid Tahun 1. Terima kasih atas kerjasama semua ibu bapa yang telah hadir pada hari ini.
   Guru-guru sesi petang juga telah mengambil kesempatan mengadakan Mesyuarat Penyelarasan Sesi Petang di bilik mesyuarat. Semoga pengurusan sesi petang esok akan berjalan lancar. 
   Beberapa orang guru lelaki pula sibuk membuat garisan dan label kelas di tapak perhimpunan.
Murid-murid Tahun 1 beratur mengikut kelas
Bersama Pengerusi Surau Al-Hijrah - En. Hamdan
Amir, Abu dan Farizul
Aminah, Zai, Diana, Rosmah dan Rosma
Milah, Zahrul, Juliana dan Yan
Rohaizat - pengerusi majlis
Ucapan aluan GB
"Ok semua boleh duduk"
Khusyuk dan berdisiplin
Memperkenalkan guru-guru kelas Tahun 1
Selesai ucapan, murid-murid masuk ke kelas
Beratur untuk membeli buku di kedai buku sekolah
Pendaftaran prasekolah di Dewan Tahun 6 dah selesai
Suasana di kelas Tahun 1 Wibawa
Ibu bapa menerima buku SPBT dan menandatangani borang
 Ini kelas Tahun 1 Amanah
Ustazah Hani membantu guru kelas 1A - Pn. Roshita
1 Rasional
Suasana di luar kelas
Mesyuarat sesi petang
4 orang je guru lelaki sesi petang
GB bersama Azian (GPK Petang) dan Zaidatul (Pembantu GPK Petang)
Membuat garisan perhimpunan

6 comments:

  1. mesti best kan jd cikgu.. jumpe byk kerenah.. mcm ragam.. penyeri hati..

    ReplyDelete
  2. As-salam
    Selamat Tahun Baru dan Sesi Baru Persekolahan, Cikgu. Berapa ramai anak-anak baru Cikgu kali ni? Hihihi, untuk para ibubapa yang teruja menghantar anak-anak mereka tu ada teh tarik layan diri ke, Cikgu? Kepada Cikgu dan barisan guru serta pentadbir sekolah, diucapkan Selamat Maju Jaya.

    ReplyDelete
  3. Salam LadyBird : Dah kerja kita, kenalah bestkan diri supaya tak stress hehe...

    Salam cikgu Temuk : Selamat Tahun Baru juga dari saya. Murid-murid Tahun 1 tahun ni 240 orang - tersangatlah ramai. Abang/kakak diorang tahun lain tak seramai tu. Teh tarik? Ooppss.. lum ada orang sponsor lagi, tengok le tahun2 depan hehe..

    ReplyDelete
  4. Salam cikgu, saya mint amaaf terlebih dahulu.. saya harap cikgu dapat membantu dengan usul saya ini..

    Dari pemantauan saya terhadap anak saya tahun1 setelah hampir 3 bulan.. saya kurang puas hati dengan panduan guru2 terhadap murid tahun1.

    1. Contoh:Aktiviti kelas iaitu murid dikehendaki menyalin xtvt kerja yg ditulis di atas papan hitan kedalam buku tulis.. tapi selalu nya anak2 ini tidak sempat utk menyalin kesemua nya.. sepatutnya cikgu patut menyemak serta memberi panduan kepada murid2 tersebut..al maklum lar murid tahun satu sebelum ini belajar di sekolah tadika tidak ada xtvt menyalin seperti ini.. ini adalah satu xtvt baru bagi mereka..

    2. Pengurusan & panduan buku yang tidak teratur kepada murid tahun satu.Contoh : anak saya mempunyai banyak buku tulis bg satu2 mata pelajaran (BM.BI),anak keliru dengan pengunaan buku yg ingin digunakan.. kadang2 anak saya terpaksa memadam kerja yg telah ditulis di dalam buku tulis oleh kerana salah buku, saya berharap guru dapat membuat senarai kepada ibubapa/murid berapa jumlah buku tulis yg diperlukan oleh setiap matapelajaran serta kegunaan nya agar murid2 ini tidak membawa buku yg salah atau tersalah buku.

    3. Keperluan tambahan terutama bg matapelajaran DSV. diharap cikgu dapat terlebih dahulu memaklumkan kepada murid untuk keperluan peralatan yg akan digunakanutukk kelas DSV yg akan datang agar murid2 ini dpt menyedikan keperluan tersebut(gunting/gam/kertas warna/dll).
    Contoh: murid terpaksa ke book shop untuk membeli keperluan tersebut jika tiada.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Siapa an2hijau ni ya? Harap dapat datang ke sekolah berbincang dengan guru-guru. Murid-murid Tahun 1 juga kena pelan-pelan berdikari dan menyesuaikan diri dengan rencam hidup seorang pelajar

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...